Verksamhet och pedagogik

Verksamhet & Pedagogik

Vi på Järlåsa förskola arbetar för att skapa en rolig, trygg och lärorik utbildning för barn, pedagoger och föräldrar. Utifrån förskolans läroplan, Lpfö 18, arbetar vi med barnens nyfikenhet, erfarenheter, lek och intressen. När vi planerar barnens utbildning så ges barnen möjlighet att utveckla sitt eget lärande och skapa sin egen kunskap tillsammans med varandra och med vuxna.

Pedagogerna ringar in vilka lärprocesser barnen befinner sig i och skapar olika projekt med barnen. Pedagogerna ger barnen förutsättningar genom att planera och organisera lärsituationer utifrån projektets tema och pedagogerna blir därmed medkonstruktörer i lärprocessen.

I verksamheten är miljön viktig för barns trygghet, utveckling och lärande. Vi arbetar med att förändra och förnya miljön efter barngruppens behov och intressen. Tanken är att miljön ska vara lockande, utforskande och inbjuda barnen till lek.

Barnens utveckling och lärande dokumenteras i det digitala verktyget Unikum. Här och synliggörs utbildningen i projektarbete, vardagsrutiner och spontana lärsituationer.

1 av 9
Uppdaterad:

Andra sidor under: Verksamhet och pedagogik