Om förskolan

Järlåsa förskola ligger precis bredvid skogen. En stor del av vår utbildning sker utomhus och naturen är ett genomgående inslag i vårt arbetssätt.

Vår gård är varierad och där finns områden för barnen att undersöka och utforska, tillsammans och med pedagogerna. Gårdens klätterställningar och natur med höjdskillnader, erbjuder barnen många spännande motoriska utmaningar.

På förskolan arbetar vi i åldersnära grupper utifrån barnens intressen och behov. Vi skapar och följer rutiner för att barnen ska känna trygghet,

Vi arbetar mycket med att utveckla barnens kommunikativa förmåga, lärmiljöerna är därför utformade som stationer där barnen kan mötas och kommunicera kring materialet. Pedagogerna är aktiva och finns närvarande i lekar och aktiviteter samt sätter ord på barnens upplevelser.

Förskolans öppettider är mellan kl. 6.30- 17.30.

Förskolans styrdokument
Alla förskolor i Sverige styrs i huvudsak av två dokument: skollagen och förskolans läroplan. Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektor och förskollärare har.